نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان

اگر میخواهید مبلمانی بادوام با ماندگاری بالا داشته باشید باید به نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان دقت کنید. 

نکات  مهم در  نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان


اگر میخواهید مبلمانی بادوام با ماندگاری بالا داشته باشید باید به نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان دقت کنید تا طول عمر مبل خود بیشتر شود و از خرابی های زود هنگام و مراجعه برای تعمیرات مبل جلو گیری کنید.

Image

 

 تمیزکاری منظم و اصولی

 

برای آنکه نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان را به دقت بررسی کنیم ابتدا باید به تمیزکاری منظم و اصولی بپردازیم: 


•    ابتدا با یک برس جاروبرقی با دقت تمام زوایای مبلمان را جارو کنید. 
•    برای تمیز کردن کردن لکهها باید با جنس پارچه آشنایی داشته باشید که این موضوع را میتوانید از فروشنده بپرسید: 
1.    W: فقط از مواد شوینده مبتنی بر آب می توان استفاده نمود.
2.    S/W: مجاز هستید از پاککنندهها و حلالهای بر پایه آب استفاده کنید. 
3.    S: برای پاکسازی اصولی مبل پارچهای، از حلالهای پرقدرت استفاده کنید. 
4.    X: فقط استفاده از خلأ برای نظافت پیشنهاد میشود. 
•    مقاومترین لکه‌ها را به آسانی تمیز کنید، آشنایی با پارچهها میتواند به شما کمک کند از چه شویندهای استفاده کنید.  
•    در این قسمت با جوش شیرین یا مواد شیمیایی مثل شامپو بچه مبل را تمیز کنید.  
•    اکنون میتوانید مبل را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. 

Image


در ادامه نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان باید به پاک کردن مبلمان اشاره کنیم:


•    استفاده از کربنات: این ماده کمک میکند آلودگیها و کثیفیهایی که به درون بافت پارچه نفوذ کرده پاک شود.  
•    استفاده از فوم: در این روش محلول فوم به صورت دستی روی مبل مالیده میشود که لکهها و آلودگیها به این وسیله پاک خواهد شد.  
•    خشکشویی: در این روش می توان از پودر پاک کننده شیمیایی روی مبل پاشید تا با کمک آن لکه ها از بین بروند، از آنجایی که در این روش از آب استفاده نمیشود پس برای مبلمان چوبی بهترین گزینه است 
•    شستشوی با حرارت بخار: با کمک حرارت ناشی از بخار آب میتوان گرد و غبار و آلودگیها را پاک کرد. این روش اقتصادی بوده و انقباض کمتری به مبل وارد میکند.  گرد و غبار و آلودگی‌های دیگر را از مبل حذف می‌کند. 

Image


جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به مبل


یکی از نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به مبل است پس به همین منظور میتوانید مبل را در مکانی قرار دهید که نور خورشید به طور مستقیم به آن نتابد. همچنین می‌توانید از کاور برای محافظت از مبل در برابر فرسودگی استفاده کنید. استفاده از پرده برای ممانعت از تابش خورشید هم ایده خوبی است. میتوانید از ابزار جدیدی که اخیرا به بازار وارد شده و با نام شال مبل به فروش میرسد هم استفاده کنید. 

Image
 
در زمان خرید به کیفیت مبلمان دقت داشته باشید، مبلمان باید از هر لحاظ باکیفیت باشد تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. سعی کنید مبلمان در اطراف بخاری، شومینه و یا رادیاتور نباشند تا حرارت آنها باعث خراب شدن مبلمان شود. 


جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی


برای جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی به مبلمان چوبی، می‌توانید به طور مرتب از مواد محافظ چوب استفاده کنید. آسیب‌های فیزیکی مانند ضربه، فشار و خراشیدگی نیز می‌تواند باعث ترک خوردن چوب و آسیب به مبلمان شود. همچنین استفاده از روکش برای محافظت از پارچه‌های مبلمان در برابر لکه‌ها، خط و خش و سایر آسیب‌های جانبی، به طول عمر آن کمک خواهد کرد. نکتهای که حائز اهمیت است قرار ندادن مبلمان در معرض رطوبت است. رطوبت باعث میشود تا از عمر مفید مبلمان کاسته شود. مسئله دیگر این است که نباید حشراتی مانند سوسک، موریانه و غیره در خانه وجود داشته باشد، وجود این حشرات و خوردگی مبلمان باعث میشود تا از عمر آن کاسته شود.

Image


استفاده از روکش‌های محافظ


نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان متعدد است که یکی از آنها استفاده از روکشهای محافظ است. روکش‌های محافظ برای مبلمان مانند یک لایه اضافی روی مبل شما عمل می‌کنند و از آن در برابر کثیفی، لکه‌ها، فرسودگی و ساییدگی مراقبت می‌کنند. این روکش‌ها معمولا از پارچه، نایلون، ژلاتین یا پلاستیک تولید میشوند و به آسانی قابل شستشو و نصب هستند. استفاده از روکش برای مبلمان، به خصوص در خانه‌هایی که بچههای کوچک هستند و یا رفتوآمد آنها بیشتر است، می‌تواند یک راه حل موثر برای مراقبت از مبلمان باشد.

Image

 

تعمیرات به موقع


تعمیرات به موقع مبلمان می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر و هزینه های تعمیرات بالاتر در آینده کمک کند. علائمی مانند پارگی پارچه، شکستگی پایه ها، ناپایداری، و تغییر رنگ می تواند نشان دهنده نیاز به تعمیر مبلمان باشد. تعمیرات به موقع مبلمان می تواند به حفظ طول عمر و زیبایی آن کمک کند. خرابیهای جزئی را به سرعت برطرف کنید تا از بروز مشکلات جدی تر در آینده جلوگیری شود. اگر قادر به تعمیر مبلمان نیستید میتوانید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. 

Image

استفاده از بالش‌ها و کوسن‌ها


در انتهای موضوع نکات نگهداری و افزایش طول عمر مبلمان باید استفاده از بالشها و کوسنها را بیان کنیم، این مورد به طور مستقیم روی عمر مبلمان تأثیری ندارد، بیشتر برای زیبایی و راحتی استفاده می‌شوند. ولی، استفاده از کوسنها برای مراقبت از مبلمان در برابر ساییدگی و پارگی و جلوگیری از تماس مستقیم با بدنه مبلمان مفید و کارآمد است.